Zo zit je eindeloos thuis en zo zit je ineens drie keer in twee dagen in het theater. Donderdag bij Roland Vonk met zijn eerste avond over oude Rotterdamse artiesten, vrijdagmiddag bij zangstudenten van Codarts en ’s avonds bij het jonge theaterduo Coupdeboule. Allemaal theater en volkomen verschillend.
Roland Vonk verzamelt muziek van Rotterdamse artiesten. Dat lijkt een mooi afgebakend werkveld, maar wie beelden heeft gezien van zijn afgeladen leef/verzamel/opslagruimte denkt daar anders over. Een verzameling is nooit af. Er komen natuurlijk nieuwe artiesten bij, maar in zijn drang naar compleetheid gaat de verzamelaar verder dan een normaal, weldenkend mens. Bij een honderdjarig liedje over de Rotterdamse Bult horen bijvoorbeeld ook zoveel mogelijk ansichten en foto’s van de betreffende locatie uit die tijd. Roland heeft ook liedjes van bijvoorbeeld J.H. Speenhoff waar geen opnames van zijn. Deze avonden in Theater Walhalla heeft hij aangegrepen om studenten van het conservatorium die liedjes glashelder te laten zingen en deze op te nemen (en zo zijn verzameling verder te completeren).
De musicalliedjes en een verdwaald stukje opera door de studenten van Codarts in Theater ’t Kapelletje waren ook loepzuiver, maar het verschil met bijvoorbeeld een liedje van Speenhoff is enorm. Speenhoff had een uiterst beperkt muzikaal bereik, zijn teksten stonden voorop. Die musicalliedjes zijn muzikaal veel interessanter en moeilijker, maar zijn voor een argeloze luisteraar vooral te begrijpen door de theatrale vormgeving.
Tussen tijd van Coupdeboule was weer een heel ander verhaal. Twee speelsters proberen zich te verhouden tot de tijd. Wat is tijd, kun je de tijd buiten de deur zetten, wat als het einde van de voorstelling zich aandient en je bent er nog niet klaar voor? Katelijne Beukema en Eileen Graham storten zich vrolijk en energiek op deze filosofische vragen.
Alles was anders, jong en oud, taal en actie, tekst en muziek. De overeenkomst waren kwaliteit en het overduidelijke plezier bij makers en publiek dat in Theater Walhalla en Theater ’t Kapelletje bij alle drie de voorstellingen op de eerste rang zat.
Foto: Katelijne Beukema en Eileen Graham van Coupdeboule